Monopolisti nam uzmu trećinu plate

Blic – Nedelja, 21. jun 2009. 00:01

Koliko nas koštaju monopoli, najbolje se vidi kad se pogledaju cene telefonskog razgovora sa SAD iz vremena kada je na tržištu postojao jedan igrač. Dok je Telekom Srbije imao monopol, minut razgovora sa SAD koštao je 40 dinara, a čim je telefoniranje putem interneta legalizovano, Telekom je cenu minuta razgovora s Amerikom oborio na četiri dinara, kaže za „Blic nedelje“ Aleksandar Stevanović iz Centra za slobodno tržište.

Tajkuni lobiraju da Srbija ostane zatvorena

Komisija za zaštitu konkurencije podnela je desetak rešenja sudskim instancama u 2009. godini, ali sud nije doneo nijednu presudu protiv monopolista u Srbiji. Neka rešenja Komisije provlače se kroz sudove od 2006. godine, a presuđena su samo ona koja obaraju njena rešenja. To za epilog ima činjenicu da se od 2005. godine, po pitanju monopola, u Srbiji nije ništa promenilo, kaže u božićnom intervjuu za „Blic“ predsednica Saveta komisije prof. dr Dijana Marković-Bajalović.

Kako se uzgajaju monopolisti u Srbiji

Kao primer navodim razvojni put szr Tesla Bor privatnog preduzetnika Siniše  Žurkića. Ova firma je u svom početku ispoljila ambicije da u delu Opštine Bor vrši distribuciju kablovskih tv programa o čemu je sa korisnicima svojih usluga zaključila odgovarajuće ugovore po kojima je cena tv pretplate iznosila 60 dinara.

Sa napretkom poslovanja ili možda iz nekih drugih razloga (u Srbiji se odomaćila praksa da se od plaćanja obaveza beži čestim preregistracijama firme) szr Tesla je izvršila preregistraciju u szr Cablnet Bor u vlasništvu istog vlasnika Siniše Žurkića, a zbog preregistracije je sa korisnicima svojih usluga  trebalo da zaključi nove ugovore zbog povećanje broja tv kanala i uz drastično povećanje cene pretplate, koja je tokom 2009. godine iznosila 450 dinara.

Ko zna iz kojih razloga firma szr Cablnet je po treći put izvršila preregistraciju u firmu D.O.O. Cablnet Bor, ali je i ovog puta odbila da sa korisnicima svojih usluga zaključi nove ugovore.

Umesto novih ugovora firma D.O.O. Cablnet je korisnicima svojih usluga, po monopolsklom principu “vezane trgovine”, ponudila tzv. Anketu sa 2 opcije (prva sa 50 kanala uz povećanje pretplate na 600 dinara i druge opcije sa 58 kanala, uključujući “Eurosport” i “Cinemaniju” uz povećanje cene na 750 dinara).

Zanimljivo je objašnjenje službenog lica Cablnet D.O.O. Bor Zorana Stanojeva da su oni u ovaj poduhvat ušli sa svesnim rizikom radi obračuna sa Tv „Eurosport“ zbog monopolskog ponašanja sa visokom cenom za autorska prava. Po njegovim rečima na ovaj način su želeli da „u interesu korisnika svojih usluga“ suzbiju monopolsko ponašanje Tv „Eurosport“.

Ovakvo monopolsko postupanje D.O.O. Cablnet, čija distributivna mreža uzgred rečeno ne ispunjava tehničke uslove (kable su bez bandera razvučene od zgrade do zgrade), izazvalo je ogorčenje i protest korisnika zbog čega su oni uz 106 potpisa podneli Zahtev za poštovanje odredbe člana 17. stav 1. Pravilnika o distribuciji radio i tv signala i člana 2. stav 1. Pravilnika o kontroli usklađenosti telekomunikacionih mreža, sistema i sredstava sa propisanim standardima i normativima, sve uz napomenu da će sa navedenim zahtevom upoznati RATEL, Nacionalnu organizaciju potrošača Srbije i sredstva informisanja.

Kakav će biti epilog navedenog monopolskog postupanja i da li će nadležni državni organi zaštititi interese korisnika usluga D.O.O. Cablnet videće se u narednom periodu.

Od zaborava sačuvao: Slobodan Radulović