Vladimir Ilić, direktor Poreske uprave Republike Srbije

Po novom pravilniku oporezovaćemo sve koji za imovinu koju poseduju nemaju pokriće u ostvarenim prihodima, a odnosiće se na period od 1. januara 2003. godine. Pravilnik o unakrsnoj proceni će u toku naredne nedelje, nadam se, ugledati svetlost dana. Stupiće na snagu osam dana po objavljivanju u „Službenom listu“, a prve slučajeve ćemo početi da radimo već za par nedelja. Unakrsna procena jedini je način da se pojedincima postavi pitanje: „Ako ste u poslednjih pet godina prijavili prihod od 100.000 evra, a vaša imovina vredi 10 miliona evra, kako ste to stekli“, kaže u razgovoru sa urednicima i novinarima „Blica“ Vladimir Ilić, direktor Poreske uprave.

Koliko će unazad morati da se dokazuje poreklo imovine?

Reper je 1. januar 2003. godine kada je uveden Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji. Članom 186 tog zakona pozvani su građani koji poseduju imovinu preko 20 miliona dinara, tadašnjih 300.000 evra, da tu imovinu prijave.
Limit od 300.000 evra postavljen je kao neki standard, suma koju je čovek za života mogao da zaradi iz redovnih primanja. A to su kuća ili stan, vikendica, auto, nešto para u banci, sve zajedno 200.000-250.000 evra. I to nije problem za Poresku upravu. U fokusu su bogatstva koja višestruko prevazilaze taj iznos.

I 2003. se pričalo o unakrsnoj proveri. Šta sad novo donosi taj pravilnik?
Zakon jeste dao mogućnost da bude unakrsnih procena, ali ih nije bilo. Do sada nije urađen pravilnik o njegovoj primeni. Verovatno je bilo prioritetnijih stvari, fiskalne kase, PDV, itd.
Ali šta će vam pravilnik, ako vam i postojeći zakon omogućava da vršite provere?
Pravilnik bliže uređuje kriterijume za sprovođenje unakrsne procene i vrlo jasno definiše postupak i način utvrđivanja poreske osnovice za oporezivanje bogatstava. Pravilnik daje adekvatan tretman povezanim licima, rodbinskim vezama. Sve je obuhvaćeno.
Zašto ste osnovicu za oporezivanje dohotka u 2006. snizili na 900 evra mesečno?
Znači li to da ćete juriti girice i papaline, dok će somovi kapitalci opet ostati van domašaja?

U Srbiji možda tri odsto građana zarađuje 900 evra. To je jako dobra plata.
Ne kažem da nije dobra plata. Ali zar je to bogatstvo koje treba oporezovati?
Ti ljudi neće biti podvrgnuti unakrsnim procenama, već će samo na kraju godine platiti porez na dohodak građana i to samo na iznos preko tih 900 evra. A to je možda 15.000 dinara na godišnjem nivou.
Malo li je? Utisak je da kažnjavate ljude koji samo pristojno zarađuju.
Prihod od godišnjeg poreza na dohodak građana je milijardu dinara. Snižavanjem osnovice budžet će prihodovati stotinak miliona dinara više, što je zanemarljivo.

Ako imamo zakon koji se tri godine ne primenjuje, šta nam garantuje da i pravilnik ne doživi istu sudbinu? Šta ćete konkretno preduzeti?
Sve ćemo pohapsiti! (smeh) Šalim se. Pa, oporezovaćemo sve oni koji ne budu mogli da dokažu da za imovinu koju poseduju imaju pokriće u ostvarenim prihodima.
Koliko takvih ljudi ima?
Moja gruba procena je da se radi o 15.000 do 20.000 ljudi koji poseduju imovinu preko 300.000 evra. To su sportisti, estrada, političari i, normalno, biznismeni.
Zašto je utaja poreza u porastu?
Nije tačno.
Ali to govore vaši podaci.
Ove godine smo bitno povećali broj otkrivenih utaja i insistiramo da se o tome javno govori. Radi se o ogromnim ciframa. Mi podnosimo krivične prijave, ali se gotovo ništa ne dešava. Pre nekoliko nedelja smo imali prvi put bezuslovnu zatvorsku kaznu od 4,5 godina za utaju poreza. Zato i želimo da te ljude stavimo na stub srama i da ukažemo pravosuđu da te slučajeve najozbiljnije procesuiraju. Utaja poreza je veliko društveno zlo, daleko veće od pljačke banaka i krađe automobila. Jer te pare su definitivno izgubljene za budžet i mi tu više ništa ne možemo.
Kolike su te pare?
Nema pouzdane procene, ali iskustva iz zemalja u tranziciji govore da se je reč o sumi od pet do 10 odsto budžeta. Ako je bužet 400 milijardi dinara, onda je to oko 20 milijardi ili oko 250 miliona evra. Otprilike jedan agrarni budžet se izgubi utajom poreza. Toliko para ne može da se zaradi ni u jednoj drugoj vrsti kriminala.
Od poznatih krivičnu prijavu ste podneli jedino protiv Karića.

Nije tačno, ima ih još.
Da ih ima, vi biste to objavili.
Bez dokaza ništa ne može da se objavi. Iza ovih imena, koja možda nisu poznata, često stoje oni krupni igrači, ali se oni nigde ne pojavljuju. Teško je to dokazati jer ključnih igrača nema ni kao osnivača ni kao povezanih lica. Ni Karićevih potpisa nigde nije bilo, niti je bio ovlašćeno lice niti u jednoj od onih kompanija. A svi smo znali da on njima upravlja. Ali na sud se izlazi samo sa činjenicama.
Nije. A ko je, osim novinara, trebalo da se raspita?
Pa mogla je i Poreska uprava.
Pa što niste?
Eh, pa to možete da me pitate za hiljadu stvari u Srbiji. Ja se nisam time bavio, ali, eto, može to i da se proveri.

Šta je sa tužbom protiv Bogoljuba Karića?

To pitajte tužilaštvo.

Zovu li vas političari?

Najviše sam imao poziva vezanih za fiskalne kase. Svi mi imamo neke omiljene restorane ili restorane koje drže naši prijatelji i to su bile intervencije tog tipa. Ali ja nikad nisam popustio. Restorani su zatvarani svima gde je za to bilo osnova.
A je li bilo pretnji?

Imao sam u par navrata. Jednu sam pretnju prijavio MUP-u. Ali ja se ne plašim od onih koji prete, već od onih koji mi ne prete.

A šta je sa korupcijom u Poreskoj upravi?

Ja sam ojačao grupu za unutrašnju kontrolu koja ima pune ruke posla. Za dve godine od kada sam direktor pokrenuto je preko 300 disciplinskih postupaka, a 15 ljudi je dobilo otkaz. Najćešće zbog izadavanja poreskih uverenja da neko ne
duguje porez, a on duguje.

Da li za primenu pravilnika već imate spisak sumnjivih?
To su svi oni koji imaju imovinu preko milion evra. Ja mislim da takvih ima preko 10.000. Ali ne treba očekivati ništa spektakularno. Važno je da se izvede nekoliko čistih slučajeva koji će doživeti sudski epilog za primer drugima. Jer naplata poreza nije dovoljna satisfakcija. Potrebna je i krivična odgovornost.

Antrfile : Nemam para za letovanje

Da li ste vi prijavili imovinu?
Jesam. Prijavio sam stan u Beogradu i jednu nezavršenu vikendicu na Srebrnom jezeru, automobil nemam. Stan sam kupio na kredit i mesečna rata mi je 400 evra. I narednih 20 godina neka mi je bog u pomoći.
Koja je vaša omiljena kafana?
Slabo idem u kafane. U slobodno vreme šetam sa prijateljima po Adi, a skoro svakog vikenda idem u Požarevac i do Srebrnog jezera.
Imate li obezbeđenje?
Nemam.
Jedan od vaših prethodnika nije želeo ni da se slika za novine.
Treba razbiti famu oko institucija i ljudi koji ih vode. Običan sam čovek i delim iste probleme kao i većina ljudi. Isto se žalim na malu platu. Ponekad se pitam odakle ljudima novac za skupa letovanja i luksuzne automobile. Nije mali broj onih koji to mogu sebi da priušte. Ja ne mogu ove godine da idem na letovanje niti imam novca da ćerkama platim da idu. Rekao sam im neka idu do Požarevca kod bake.

Koliko je država zaradila od Cecinog koncerta?
Uvedena je praksa da uz najavu svakog većeg koncerta mi idemo kod organizatora, tražimo na uvid ugovore i račune i tražimo da se obračuna i plate porezi. Što se tiče Cecinog koncerta, kontrola obračuna poreza je u toku.

Izvor informacija: http://www.transparentnost.org.yu

Od zaborava sačuvao: Slobodan Radulović